3 gode tips til å markedsføre din bedrift online

3 gode tips til å markedsføre din bedrift online

Markedsføring har alltid vært en av de aller viktigste delene av en bedrift. Det er dette som gjør et produkt eller en service attraktiv for målgruppen, og som til syvende og sist vil være med på å skaffe kunder.

Hvordan man best markedsfører en bedrift har endret seg enormt, der det tidligere var gjennom tv reklamer, plakater og skilt, har store deler av markedsføringen blitt flyttet online.

Hvem er i målgruppen og hvor er de?

Følr du starter å markedsføre bedriften, er det viktig å vite hvem som er målgruppen. Å definere hvilken gruppe mennesker du ønsker å selge til vil hjelpe deg med å tilrettelegge markedsføringen. Hvis du har en målgruppe som er for stor eller udefinert, kan du ende opp med å være irrelevant for mange.

En gylden regel er at man er nødt til å møte målgruppen der de farter, dette vil i mange tilfeller være på internett. Ønsker du å treffe en yngre målgruppe kan det være smart å markedsføre for eksempel gjennom Instagram eller TikTok. En eldre målgruppe bruker kanskje mer tid på Facebook eller nettaviser, da kan det være her du skal markedsføre deg.

Husk seo

Uansett hvilke sosiale medier din målgruppe befinner seg på, er god seo helt nødvendig for å skaffe seg kunder. seo kan oversettes til søkemotoroptimalisering på Norsk. Kort fortalt handler det om å bli relevant blant søkeresultatene på for eksempel google. La oss si at en person leter etter nye jakke, personen går inn på google og søker etter «Jakke».

Da vil du få opp hele 26.700.000 resultater. Personen vil, til tross for de mange alternativene, velge mellom en av de første fem resultatene. Hvis du har god seo vil du havne lengre opp på listen over resultater og mer sannsynlig få et klikk inn på din side.

Fokuser på organisk søkemotoroptimalisering

Det finnes to typer seo, organisk og uorganisk. Det vil være mest ønskelig å ha organisk seo, som betyr at du kommer høyt opp på listen, kun fordi du har gode tilbakemeldinger. Hvis du er en populær side og har fått gode anmeldelser av andre, vil du ha større sannsynlighet for å komme høyt opp hos andre søkere. Uorganisk seo har også blitt svært populært og kan være effektivt. Dette vil si at du betaler for å komme som første eller andre resultat, de som er markert med «annonse».

Prøv dette selv og merk forskjellen på bedriftssidens besøksantall!